Beweegroutes in Ridderkerk

In Ridderkerk liggen vijf gemarkeerde hardlooproutes. De routes zijn gerealiseerd vanuit de subsidieregeling Groen van de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Ridderkerk in samenwerking met Facet Ridderkerk en Laplab. Met de realisatie van de routes hoopt de gemeente dat de beweegparticipatie onder de Ridderkerkers verhoogd wordt. Een duidelijk uitgezette route kan soms net dat extraatje zijn om te gaan starten met (hard)lopen.

Er is voor een gemarkeerde route gekozen, omdat hardlopen een van de snelst groeiende sporten is van Nederland. De sport is relatief goedkoop en je kan het op ieder moment van de dag doen. Uit onderzoek is ook gebleken dat bewegen in de buitenlucht een positieve bijdrage levert aan de gezondheid van mensen.

Verschillende afstanden

De routes zijn 2, 5, 10 en 15 kilometer lang. De route van 2 kilometer is met wit gemarkeerd, de 5 kilometer route met blauw (Bolnes) en groen, de route van 10 kilometer is met rood gemarkeerd en de 15 kilometerroute is geel gemarkeerd. Uit bijna alle wijken van Ridderkerk kan je makkelijk vanuit huis aansluiten. Let op: de route gaat rechtsom. Je loopt tegen het verkeer in aan de andere kant van de weg. Houd je aan de verkeersregels en zorg er voor dat je in het donker goed herkenbaar bent voor ander verkeer. Een klein gedeelte van het parcours is niet verlicht.

Start- en eindpunt

Het start- en eindpunt van de 5 (groen) en 10 (rode) kilometer routes is de parkeerplaats van De Fakkel, vlakbij de skatebaan.

Start- en eindpunt 2 (wit) en 5 (blauw) kilometer routes is de parkeerplaats bij voetbalvereniging Bolnes, Gouwestraat

Start- en eindpunt 15 (geel) kilometer is de parkeerplaats bij restaurant de Pannekoe, Oosterparkweg 17A

Omschrijving van de route

Bekijk de 2 kilometer route (wit)

Bekijk de 5 kilometer route (blauw)

Bekijk de 5 en 10 kilometer routes (groen en rood)

Bekijk de 15 kilometer route (geel)

Met het uitzetten van de routes is rekening gehouden met stoplichten, ondergrond en gevaarlijke kruisingen. De lopers volgen de verkeersregels die gelden voor voetgangers. De markeringen zijn aangebracht op de grond. Het is onderhoudsvriendelijk, duurzaam en vandalisme bestendig. In Rotterdam en Barendrecht liggen dezelfde markeringen. De realisatie van de routes is een mooie aanvulling op het bestaande wandelroutenetwerk, want naast hardlopen kan je de route natuurlijk ook gewoon wandelen of skaten.

Crossroute in de Gorzen

Het start- en eindpunt is de parkeerplaats aan de Gorzenweg, vlakbij Crossfit Ridderkerk. Het parcours, dat Trimgroep Top-2000 heeft aangelegd, is uitdagend met veel hoogteverschillen, bochten en trappen. De ondergrond is voornamelijk onverhard met een klein stukje asfalt. Bij het crossen gebruik je spieren die je op de weg (verharde ondergrond) niet zo snel zal aanspreken. Je benen en enkels worden hier sterker van. Door de oneffen ondergrond moet je constant corrigeren met je enkels. Daarmee train je ook je gevoel voor balans en stabiliteit. De Gorzen is een mooi stukje natuur in Ridderkerk. En wat is er nu leuker dan hardlopen in de natuur? De route kan heel het jaar gelopen worden maar zeker de herfst en winter is uitermate geschikt voor deze crossroute. Let op: het kan wel wat modderig zijn.

Afstand

Het is een rondje van 5,1 kilometer. Vind je 5,1 kilometer te kort? Loop dan het rondje 2 keer. Je zult merken dat het een pittig parcours is.

Markeringen

De route staat goed aangegeven met blauwe/witte markeringsbordjes.

Voor iedereen

Of je nu jong, oud, snel of langzaam bent: iedereen kan crossen. Het is een goede en vooral leuke afwisseling op andere trainingen. Even een andere prikkel!

Het parcours wordt ook enkele keren per jaar gebruikt voor hardloopevenementen zoals Ridderkerk Cross. Houd hiervoor de lokale kranten in de gaten en doe gezellig een keer mee.

Mountainbikeroute

In De Gorzen vind je ook een mountainbikeroute, deels verhard en deels onverhard. Download hier de de Mountainbikeroute!

Krachttraining

Ook zijn er verschillende toestellen geplaatst om kracht, coördinatie en stabiliteit te trainen.