Telefooncirkel
Een telefooncirkel bestaat uit een groep mensen die elkaar iedere werkdag belt. Het dagelijkse contact geeft een gevoel van veiligheid. Daarnaast is het een mogelijkheid om met andere mensen in contact te komen.
Voor wie is de telefooncirkel?
Iedereen die, om welke reden dan ook, behoefte heeft aan een vast dagelijks contact, kan meedoen. Enerzijds kan het telefoontje ’s ochtends een prettig begin van de dag betekenen, anderzijds kan het niet opnemen van de telefoon het signaal zijn dat er hulp nodig is.
Hoe werkt een telefooncirkel?
Aan iedere telefooncirkel kunnen acht ouderen deelnemen. Een aantal vaste vrijwilligers is bij toerbeurt verantwoordelijk voor het goed functioneren van de cirkel. Elke werkdag start één van de vrijwilligers rond 9:00 uur de cirkels. Daarna bellen de deelnemers elkaar in de volgorde die het rooster aangeeft. Neemt één van de deelnemers de telefoon niet op en hij of zij heeft geen bericht van afwezigheid doorgegeven, dan is het belangrijk dat u dit doorbelt aan de vrijwilliger die op de betreffende dag ingeroosterd staat.
De vrijwilliger meldt dit aan een Ouderenadviseur van Facet Ridderkerk waarna deze verdere actie onderneemt. De vrijwilliger zal de telefooncirkel dan tevens weer opstarten zodat deze verder kan gaan.
Let op: omdat we met 2 telefooncirkels werken, kan het zijn dat de eerste deelnemer niet precies om 9:00 uur gebeld wordt.
Contactpersoon
Om gericht actie te kunnen ondernemen als u de telefoon niet opneemt, vragen wij van iedere deelnemer gegevens van een contactpersoon. Deze contactpersoon dient ook over een sleutel te beschikken om zo nodig bij u te gaan kijken. Deze contactpersoon kan een van uw kinderen zijn, maar ook een kennis of een van de buren.
Andere deelnemers
U ontvangt een deelnemerslijst waarop u alle deelnemers van de 2 telefooncirkels kunt terugvinden en de telefoonnummers en dagindeling van de vrijwilligers. Kijk goed op welke cirkel u staat ingedeeld.
Richtlijnen voor deelname
Het is van groot belang dat u Facet Ridderkerk zo snel mogelijk op de hoogte stelt van veranderingen, zoals:
- Plotselinge opname in het ziekenhuis;
- Verandering van huisarts of contactpersoon;
- Afwezigheid door ziekenhuisbezoek, dagje uit, vakantie e.d.;
- Verandering van telefoonnummer.
Ter informatie
We willen u er wel op wijzen dat telefoonkosten die u voor de telefooncirkel maakt voor eigen rekening zijn. Het kan zijn dat deelnemers een mobiele telefoon hebben waarnaar gebeld moet worden.
Vindt u het prettig om iemand die u belt uitgebreider te spreken? Dat zou erg mooi zijn! Belt u dan na het sluiten van de telefooncirkel gerust weer met elkaar. Wij hopen immers dat er door de telefooncirkel leuke en waardevolle contacten tussen deelnemers ontstaan!
Telefooncirkel Plus
Telefooncirkel Plus heet niet voor niets zo; naast de contacten per telefoon organiseren we ook twee tot drie keer per jaar gezellige bijeenkomsten waarbij u de andere deelnemers en de vrijwilligers kunt ontmoeten!
Oproep aan vrijwillige telefooncirkel starter
Je biedt de mogelijkheid aan ouderen en kwetsbare mensen om dagelijks contact te hebben met de anderen en eventueel (meer) sociale contacten op te bouwen. Een vrijwilliger start op werkdagen om 09:00 uur door elke eerste deelnemer van de cirkel te bellen. De eerste deelnemer belt daarop de tweede, de tweede belt de derde enz.. De laatste deelnemer belt weer met de vrijwilliger en de cirkel wordt gesloten.
Van de vrijwilliger wordt verwacht dat hij/zij:
- De 3 telefooncirkels om 09:00 uur, volgens een vast rooster, opstart en deze sluit rond 10:00 uur;
- In het geval van calamiteiten contact opneemt met de leidinggevende beroepskracht;
- Instructie geeft aan de deelnemers om de telefooncirkel na de onderbreking in verband met calamiteiten weer op starten.
De telefooncirkel is alleen op werkdagen waarbij iedere vrijwilliger een vaste dag heeft. Een reserve vrijwilliger kan invallen bij vakantie of afwezigheid van de vaste vrijwilliger.
Nadere informatie en aanmelding
Wilt u meer weten over de telefooncirkel? Belt u dan met telefoonnummer 0180-432 350 of kom langs op ons kantoor aan de Schoutstraat 5 in Ridderkerk.
Wilt u meer informatie? Neem contact op met Henny de Wilt via 0180-432 350 of .