Advies voor senioren

Om zaken goed te kunnen regelen, moet u over de juiste informatie beschikken en de weg weten binnen allerlei instanties. Bij de sociaal werker ouderen kunt u uw vragen stellen en uw verhaal kwijt. Samen zoeken we vervolgens naar antwoorden en oplossingen. Hierbij gaan we altijd uit van uw eigen wensen en mogelijkheden. Ook familie en andere betrokkenen kunnen bij ons terecht voor informatie en advies. Aan de hulp van de sociaal werker ouderen zijn geen kosten verbonden.

Onze sociaal werkers zijn er om de inwoners van Ridderkerk te ondersteunen en te begeleiden. Voor een korte of langere periode. Op kantoor of bij u thuis. Zij hebben met name expertise op het gebied van:

Ouder worden en alles wat daarmee samenhangt;

Waarvoor kunt u terecht bij de ouderenadviseur?

Heeft u vragen over wonen, zorg, welzijn, vervoer, sport en/of financiën? Onze sociaal werker ouderen helpt u op weg, zodat u zelfstandig verder kunt. Vragen zijn bijvoorbeeld:

• Hoe kan ik zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen? Welke voorzieningen zijn er voor mij?
  • Ik kan zelf geen boodschappen meer doen en niet meer koken. Wat zijn de mogelijkheden?
  • Hoe en waar ontmoet ik nieuwe mensen?
  • Wat wordt er in Ridderkerk georganiseerd en wat past bij mij?
  • Ik kan mijn administratie niet meer overzien; wie kan mij daarbij hepen?
  • Ik kan financieel niet meer rond komen. Wilt u eens met mij meekijken hoe ik beter met mijn geld om kan gaan?
  • Zijn er regelingen en voorzieningen waar ik gebruik van kan maken?

Ook met vragen op andere gebieden kunt u bij ons terecht. Mochten wij u zelf niet verder kunnen helpen, dan weten wij precies bij welke organisatie of instantie u wel moet zijn.

Werkwijze

De sociaal werker ouderen komt bij u thuis voor een gesprek of nodigt u uit op ons kantoor. Samen zet u de vragen en problemen op een rijtje. Daarna bespreekt u uw wensen en mogelijke oplossingen. De ouderenadviseur geeft eenmalig informatie en advies of biedt langdurige ondersteuning en begeleiding tot u zelf weer verder kunt. Ook bemiddelt de sociaal werker tussen u en instanties en helpt hij bij het invullen van formulieren en het indienen van aanvragen.

Spreekuur

Wilt u een sociaal werker ouderen spreken, advies of meer informatie? U bent welkom. We vragen u vooraf een afspraak te maken via 0180 – 432 350.

Preventie en woningscan

Het is verstandig om in een vroeg stadium na te denken over hoe u zo prettig en comfortabel mogelijk oud wilt worden in uw eigen woning. Als u behoefte heeft aan een gesprek hierover of als u een woningscan wilt uitvoeren om na te gaan hoe ‘seniorenproof’ uw woning is, neem contact met ons op. Wij helpen u graag.

Preventieve huisbezoeken voor 75-plussers

75-plussers worden door de sociaal werkers ouderen van Facet Ridderkerk uitgenodigd voor een preventief huisbezoek. Een vrijwilliger komt bij u thuis en bekijkt uw situatie. De vrijwilliger stelt u vragen over wonen, gezondheid, huishouden, mobiliteit, vervoer, sociale contacten, tijdsbesteding en financiën en informeert u over de mogelijkheden en voorzieningen waar u profijt van kan hebben. Mocht blijken dat u (lichte) hulp of ondersteuning nodig heeft, dan neemt onze sociaal werker ouderen contact met u op om samen de mogelijkheden door te nemen.

Wijkteam

Facet Ridderkerk werkt met andere zorg- en welzijnsorganisaties en de gemeente Ridderkerk samen in wijkteams. U kunt bij het wijkteam terecht voor al uw vragen voor zorg en voorzieningen, zoals huishoudelijk hulp, verzorging en verpleging, begeleiding en dagbesteding. De wijkteams zijn bereikbaar via telefoonnummer 0180 – 451 234.