PvdA/GroenLinks wint politieke Stappenstrijd

De politieke partij PvdA/GroenLinks wint de eerste Ridderkerkse politieke Stappenstrijd. Beide partijen, die voor het eerst samen meedoen aan de Gemeenteraadsverkiezingen, eindigen met een gemiddeld aantal stappen van 15.822 per dag, net voor de VVD.

Het idee om het thema bewegen onder de aandacht te brengen en de Ridderkerkse politieke partijen tegen elkaar te laten strijden kwam van Facet Ridderkerk. “Bewegen is van groot belang voor onze gezondheid en politici hebben ook hierbij een voorbeeldfunctie”, zegt Jesper Lagendijk van Facet Ridderkerk. Een week lang werden de stappen bijgehouden door de fracties, raadsleden en het college van B&W. Deelnemers zonder stappenteller konden in bruikleen een Fitbit krijgen van Facet. Zondag 20 februari was de laatste dag van de Stappenstrijd. Daarna werd er een gemiddeld aantal stappen per politieke partij berekend. De winnaar is de PvdA/GroenLinks. Op de tweede plaats de VVD met 13.239 stappen en de derde plaats is voor het college van B&W met 11.904 stappen.

Zeven politieke partijen namen deel met in totaal iets meer dan 50 deelnemers. De ChristenUnie had de meeste deelnemers; de partij had 15 enthousiaste wandelaars. Melindy Dirks van de PvdA/GroenLinks heeft de meeste stappen gezet, ze heeft gemiddeld 26.578 stappen per dag gezet. Volgens de beweegnorm is een gemiddelde van ongeveer 8000 stappen per dag voldoende, dus daar zat Melindy ver boven.

Wethouder Marten Japenga vindt de Stappenstrijd een leuk initiatief. “Ik heb meegedaan omdat ik voornamelijk een zittend beroep heb en bewegen daarom extra belangrijk is. Het wedstrijdelement waarbij je het tegen anderen opneemt maakt het extra leuk en zorgt ervoor dat je toch nog een extra rondje gaat wandelen. Het slechte weer van afgelopen week maakte dit wel lastig. Toch ben ik een paar keer gaan lopen naar mijn werk en dat beviel erg goed. Het is even een kwestie van goed inplannen omdat het extra tijd kost. Ook heb ik een paar keer binnen op de loopband gelopen. Het geeft een heerlijk gevoel als je sportief bezig bent geweest”.

Jilles Soffree, raadslid van de PvdA/GroenLinks, is ook erg enthousiast over het initiatief. “Ik was al meer aan het sporten in de sportschool, want ik merkte dat mijn conditie achteruit ging. Nu met de Stappenstrijd kwam er nog een extra reden bij om te gaan bewegen. Volgende keer neem ik wel een horloge met stappenteller want mijn telefoon ben ik een paar keer vergeten toen ik een rondje ging lopen, helaas telt hij dan de stappen niet. De Stappenstrijd is een originele en alternatieve manier om het onderwerp bewegen en gezondheid onder de aandacht te brengen”.

“Het is mooi om te zien dat bijna alle partijen hebben meegedaan. Ondanks de wedstrijd wie de meeste stappen zet is het ook goed om te zien dat alle partijen hetzelfde doel hebben en bewegen belangrijk vinden. Op dat moment sta je niet tegenover elkaar maar doe je het met elkaar”, zegt Jesper Lagendijk.

Beide politici geven aan dat de Stappenstrijd zeker een vervolg moet krijgen. Het is leuk en laagdrempelig en zorgt voor bewustwording. Bewegen hoeft niet altijd verplicht in de sportschool. Wat vaker lopend boodschappen doen, de trap nemen in plaats van de lift of de auto een stuk verder weg parkeren zorgt al voor meer beweging.

Jesper: “De eerste politieke Stappenstrijd is een groot succes geworden. Er is enorm veel gelopen en in de verschillende politieke WhatsAppgroepen werd iedereen elke dag gemotiveerd om nog een rondje te gaan wandelen. Met maar liefst drie verschillende stormen in deze week is het erg knap hoeveel stappen iedereen heeft gezet. Door de vele positieve reacties en het enthousiasme van iedereen komt er zeker een vervolg. Hopelijk doen dan alle partijen mee want het thema gezondheid is enorm belangrijk.”