De lief en leedstraat brengt nabuurschap terug!

Wilt u ook in een straat wonen waar men elkaar kent, desgewenst een praatje mogelijk is en men omkijkt naar elkaar? Buren lijken echter regelmatig steeds meer op afstand te staan. Nu de individualisering in de maatschappij steeds sterker word, lijkt eenzaamheid in Nederland actueler dan ooit. Een oudere maar ook een jonge moeder, een nieuwbakken pensionado of een jongere zonder baan kan eenzaamheid ervaren. Wij merken in Ridderkerk dat eenzaamheid toeneemt. In veel straten gebeurt het omkijken naar elkaar wel, maar vaak ad hoc waar de wens een regelmatiger contact is.

In een lief en leed straat wordt er gewerkt aan hedendaags nabuurschap en is er op gericht om gezamenlijk activiteiten te ontwikkelen, waardoor buren elkaar weer weten te vinden. Twee bewoners per straat zijn de sociale gangmakers, krijgen ondersteuning van Facet met een klein budget en brengen daarmee dit nabuurschap in beweging. Het budget kan worden gebruikt voor bewoners die wat extra aandacht verdienen of kunnen gebruiken.

Een oogje in het zeil

Een bloemetje voor een buurman die uit het ziekenhuis komt of een kaartje als er een baby is geboren. Er wordt een oogje in het zeil gehouden bij ziekte, er kan hulp worden geboden door bijvoorbeeld een paar boodschappen te doen of de planten water geven en… het is gewoon gezelliger. Eén buurtbewoner kan al een hele straat in beweging brengen en opfleuren en met twee gaat dit nog beter.

Gangmakers

Daarvoor zijn uiteraard bewoners nodig die zich in hun straat betrokken of verantwoordelijk voelen en graag met een andere buurtbewoner de gangmaker wil zijn. Deze worden begeleid en ondersteund met materialen die daarvoor nodig zijn, zoals het lief en leed budget en bijvoorbeeld kaartjes en attenties. Ons idee, en volgens ons ook de wens van u, is om het simpel te houden. Geen onnodige administratie, geen overlegjes, het gaat om het doen, om het poetsen zogezegd.

Gangmaker worden?

De doelen van een lief en leed straat zijn simpel: Meer aandacht voor elkaar. Meer burenhulp. Terugdringen van eenzaamheid. Zou u ook in zo’n straat willen wonen en gangmaker willen zijn? Meld u dan aan. Bewoners die geïnteresseerd zijn kunnen zich opgeven bij Facet Ridderkerk, 0180 – 432 350 of stuur een e-mail.