Ambulant Jongerenwerk

Je chillt gezellig met vrienden op straat, bespreekt alles met elkaar maar je vraagt je toch iets af dat je niet met hen of je ouders durft te bespreken. Maar waar kun je dan terecht voor deze vragen en/of vind je een luisterend oor? Ook bij jou in de buurt of op straat zijn de jongerenwerkers van Facet Ridderkerk actief. Zij zoeken jongeren op, op plekken waar zij in hun vrije tijd te vinden zijn, zoals chillplaatsen, ontmoetingsplaatsen, sportplekken, winkelcentra, schoolpleinen en parken. Dit wordt ambulant jongerenwerk genoemd.

Waarvoor kan ik terecht bij een jongerenwerker?

De jongerenwerkers zijn er voor een praatje, maar ook voor tips, informatie, advies en/of een luisterend oor. Zij bekijken altijd alles vanuit jouw leefwereld en nemen jou als uitgangspunt. Wist je dat zij elke dag van de week (online) te bereiken zijn? Zo is er voor iedereen een passende manier om problemen of vragen in een vertrouwde sfeer bespreekbaar te maken. Dit maakt het contact met de jongerenwerker snel en makkelijk, in de buurt of digitaal!

Het netwerk van de jongerenwerker

De jongerenwerkers hebben veel partners in Ridderkerk en omstreken. Dit betekent dat als zij niet direct een antwoord hebben op jouw vraag, zij jou door kunnen verwijzen naar de juiste instantie. De jongerenwerker is erop gericht om op te komen voor de belangen van jongeren, maar doet dit ook voor de buurt. Is er een probleem in de buurt? De jongerenwerkers zorgen voor een dialoog met de buurt om begrip voor elkaar te creëren. Ook reageert hij of zij op signalen van de politie, winkeliers, gemeente, wijkoverleg, woningbouwcorporaties, bewonerscommissies, buurtpreventie, bewoners etc. en levert zo een bijdrage aan de veiligheid en leefbaarheid in de wijk en op straat.

Kortom:

Het jongerenwerk op straat signaleert, geeft informatie en advies, motiveert om talenten te ontwikkelen en geeft daar waar het even mis gaat handvatten en inzichten om jongeren op het goede spoor zetten.