Het voorleesteam pakt de boeken weer op!

Donderdag 19 mei kwam het voorleesteam voor het eerst na de coronaperiode weer bij elkaar. Het voorleesproject kent al een lange traditie in Ridderkerk. Het is ontstaan in 1999 vanuit een samenwerking tussen nu de Bibliotheek AanZet en Facet Ridderkerk tijdens het Internationaal Jaar van de Ouderen.

Een groep van twintig voorlezers leest wekelijks voor aan groepen of groepjes jonge kinderen op de basisschool, de peutergroep of op het kinderdagverblijf. De deelnemers genieten van het contact met de kinderen en de mogelijkheid om op deze manier actief te blijven. De scholen en instellingen waarderen de extra aandacht voor taal en lezen als aanvulling op het (school)programma. En de kinderen beleven plezier aan de leuke verhaaltjes, boekjes, interactie en rituelen die rondom het voorlezen ontstaan. De komst van ‘Juf Boek’, spelletjes met de vingers, afsluitende gedichtjes, een tekening, lied of die speciale tas waar de boeken in zitten.

Van het team grijpen negen voorlezers de herstart aan om te stoppen met het voorlezen. Dit vanwege ander vrijwilligerswerk of gezondheidsredenen. Veel voorlezers waren jarenlang actief voor het project. Corrie Visser, vanaf de start nu al ruim 22 jaar betrokken, zwaaide af. Els Andeweg bijna 18 jaar voorlezer en Ineke van den Berge bijna 16 jaar namen afscheid, evenals Nan Nijsse en Willy Maaskant die bijna 10 jaar met de boeken op pad gingen. Verder namen Marijke van der Schoor, Janco Onnink, Marja Vermeer en Leonie van Benthem afscheid als voorlezer. Door de bibliotheek en Facet werden zij met een terugblik en een attentie hartelijk bedankt voor hun enthousiaste inzet.

Houdt u van voorlezen, heeft u affiniteit met jonge kinderen en interesse in het voorleesproject? Dan kunt u zich aanmelden als kandidaat. U leest voor op vrijwillige basis. Vanuit de Bibliotheek AanZet en Facet Ridderkerk is er een introductie en begeleiding, wel wordt er zelfstandigheid verwacht.

Voor meer informatie en aanmelden kunt u contact opnemen met Junaidah Beun via 0180 – 432 350 of