Elke dag even contact

Een telefooncirkel wordt gevormd door een kleine groep mensen, die elkaar iedere dag even bellen. Zo heb je dagelijks met iemand contact en is er altijd iemand die weet hoe het met je gaat. Rini van Duuren, één van de deelnemers van de telefooncirkel van Facet, en ouderenadviseur Henny de Wilt vertellen waarom zij de cirkel zo belangrijk vinden.

,,Het werkt heel eenvoudig. Iedere ochtend om negen uur ontvangt de eerste deelnemer een telefoontje van een van de vrijwilligers van de telefooncirkel. Deze belt de volgende en zo gaat het door tot de laatste deelnemer. De laatste deelnemer belt de vrijwilliger op, zodat de cirkel rond is. De vrijwilliger weet dan dat iedereen in staat was om de telefoon op te nemen. Ook als ik in de loop van de dag zin heb in een praatje, bel ik de dames even op’’, vertelt mevrouw Van Duuren.

Isolement doorbreken

Er zijn op dit moment drie cirkels, maar nieuwe deelnemers zijn van harte welkom. Ook mannen nemen deel aan de cirkel. Naast de gezelligheid en het veiligheidsgevoel, geeft het telefonisch contact structuur en houvast. ,,Je hebt een doel om op te staan, omdat je zelf gebeld wordt en de volgende deelnemer rekent op jou. Het is goed om het isolement te doorbreken. Oudere mensen zijn vaak moeilijk ter been en komen minder buiten, zeker nu in coronatijd. Dan is zo’n contact, hoe kort ook, heel waardevol’’, voegt Henny de Wilt toe.

Veel betekenen

‘Hallo, hoe gaat het met u?’ Een simpele vraag, maar voor sommige (alleenstaande) ouderen is het een onmisbaar begin van de dag. Even een belletje, even aandacht kan veel voor iemand betekenen. Als iemand niet opneemt, onderneemt de vrijwilliger actie, door te bellen met de ouderenadviseur van facet. De ouderenadviseur neemt dan contact op met de contactpersoon van de deelnemer, zoals familie of buren. De telefooncirkel heeft dus niet alleen een contactfunctie, maar ook een alarmeringsfunctie.
Bij mevrouw Van Duuren spat het plezier er vanaf wanneer zij spreekt over haar ervaringen met de telefooncirkel.,,Elke morgen kort na 9.00 uur gaat bij mij de telefoon. Ik ben nummer twee in de cirkel en kijk altijd erg uit naar het belletje. Je kan even lekker kletsen, er worden wat ditjes en datjes uitgewisseld en je hoort ergens bij. Ik waardeer het enorm en vind het een goed initiatief.’’

Regelmatig contact

Mensen met een klein of geen sociaal netwerk kunnen via de telefooncirkel elke dag even een contactmoment hebben met de buitenwereld. Het is altijd fijn als iemand weet hoe het met je gaat. Mocht er toch wat zijn, dan sta je er niet alleen voor. Vooral voor alleenwonenden is dit niet altijd vanzelfsprekend.
,,Het is fijn om te weten dat er dagelijks iemand oplet of alles in orde is. Niet alleen voor ons als deelnemers, maar ook voor onze naasten. Bovendien is het gewoon heel gezellig als er iemand belt. Toen ik de stap eenmaal genomen had, wende de deelname snel. Ik vind het dagelijks contact heel prettig.’’

Aanmelden

Meedoen aan de telefooncirkel is gratis. Heeft u interesse of wilt u de cirkel eens uitproberen? U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar of te bellen naar Facet Ridderkerk (0180) 432 350.

Bron:

Blauwkai van donderdag 11 maart 2021